Viktuppgång efter fettsugning – myt eller fakta?

I våra lipödemforum är en frekvent återkommande fråga hur vanligt det är att att man ökar i omfång någon annanstans på kroppen än där man fettsugit sig. Många av oss som har ett par år på nacken sedan våra operationer kan svara JA på den frågan. Dock var detta ingenting man lyfte som en eventuell problematik på den tiden jag opererade mig, och faktiskt verkar det komma som en nyhet för de allra flesta även idag.


Denna fråga intresserar mig mycket då vi som genomgått fettsugning för vårt lipödem ofta har en stor rädsla över att det efter en tid ska blossa upp någon annanstans på kroppen. Om det är så att viktuppgång efter fettsugning är vanligt förekommande så tänker jag att det är en information som kirurgen skulle behöva dela med sig av till sin klient pre-operativt, kanske speciellt i de fall man fettsuger ett lipödem. Min bild av det hela är att det är en ganska stor andel som fått ett ökat omfång, speciellt vad gäller mage och byst, så jag gjorde därför en sökning på nätet för att hitta mer information. (Detta är alltså bara ett googlings-resultat så jag avskriver jag mig ansvar för att veta hur tillförlitliga dessa källor är). Exempelvis finns denna studie från 2019 att titta på:

Studie om ökad vikt efter fettsugning av lipödem

Utdrag från lipedemaliposuctioncenter

Utdrag från cosmosclinic

Studie om hur viktuppgång efter fettsugning ofta drabbar obehandlade områden

Med dessa artiklar som underlag kan man tycka att man verkar vara ganska överens om att viktuppgång efter fettsugning inte är en myt utan faktiskt kan vara ett väntat resultat.

För att undvika viktuppgång efter fettsugning kan man behöva äta mindre portioner

Enligt vår svenska ”lipödemexpert” Sue Mellgrim, lymfterapeut, kan man behöva äta mindre efter operation för att förhindra att återfå kilon/öka i omfång någon annanstans. Detta beror helt enkelt på att de färre fettceller som finns kvar i kroppen får dela på hela mängden energi, och fortsätter man då ge kroppen lika mycket energi som innan så får de kvarvarande mer att dela på och växer till sig – helt logiskt.

Ibland pratas det om att operation skulle vara lösningen som gör att man kan börja leva ”som alla andra” beträffande maten, men den bilden delar jag alltså inte alls, baserat på både min egna upplevelse och det jag läser om i våra forum och i studier. Personligen upplever jag ingen lättnad i hur jag kan äta efter operation utan jag behöver vara minst lika noggrann som jag var innan – den stora vinningen för mig efteråt är att inte ha värk i mina ben, och en massa andra hälsoeffekter.

Däremot så kämpar min kropp med den nya fördelningen av att ha en relativt liten underkropp och en stor överkropp. Den tunga bysten tär på min redan bräckliga rygg och jag upplever mig ha stora problem med lymfflödet just på ryggen. Fettvalkar har skapats under bh-bandet och i sin tur orsakat så mycket smärta så att jag har behövt leta upp nya bh:ar, utan byglar, för att hjälpa flödet på traven så mycket som möjligt. Jag äter en hyfsat bra kost med inriktning clean eating, jag gör lite utsvävningar då och då och har det lite mer lättsamt på helgen (men upplever ändå att min kost är extremt strikt jämfört med andra). Med min historia som ätstörd är det en dröm att numera ha sån lättsam inställning till kosten och med tanke på det har jag inte velat sätta mig själv på någon ny diet för att försöka gå ner de kilon jag gått upp sen operation, men jag känner som sagt att jag inte mår helt bra av min tunga överkropp då den sliter på ryggen.

Kostcoach som stöttning för en hållbar livsstil

Jag har nu bestämt mig för att ta till lite hjälp på traven och har kontaktat en kostcoach. Han ska hjälpa mig att skruva lite på kosten och se vad jag kan göra för justeringar som kan bidra till bättre mående. Mina mål med detta är:

  • göra min kost mer varierad
  • minska på köttet/mer vegetariskt
  • få in (fler) nyttiga paniklösningar när jag får ont om tid/ork 
  • få hjälp med eventuella fällor där jag kanske tror att jag har valt ett nyttigt alternativ men att det faktiskt inte är så

Jag äter redan strikt glutenfritt sedan ca 5 år tillbaka och det kommer jag fortsätta med.
Den coachen jag har valt har samma inställning som mig gällande att undvika bantning och istället jobba för att uppnå livsstilsförändringar, så detta kostprojekt kommer pågå under minst tre månader och det känns skönt att ha tid på sig att justera efterhand. Han känner till mitt lipödem och vet att det är extra svårigheter för oss att hitta en kost som funkar, men det som känns extra tryggt då är att han dessutom jobbar på ett sätt där ingenting mäts eller vägs utan han justerar utifrån foton på den mat man äter – love it! Det ska bli intressant att se om lite förändringar kan göra mig piggare, starkare, bidra till bättre sömn och förhoppningsvis få (ännu) bättre fart på mitt lymfsystem så att jag får mindre ont i ryggen. (Jag håller också på med en massa fasciaträning, men det kommer jag berätta om i ett annat inlägg framöver.)

Hur upplever ni andra som har opererat er att era kroppar reagerat efteråt? Har ni också bytt kroppsform, och hur strikta måste ni vara med kosten? Skriv gärna här och berätta!


Instagram
Facebook
YouTube
RSS